Söndagskrönika



Hur ska man veta vad man vill göra under resten av sitt liv?


Det är nämligen tänkt att jag ska bestämma det ungefär nu och jag är verkligen inte redo. Till våren är det dags att söka till högskolan och för tillfället är det civilingenjör, industriell ekonomi, som ligger överst på min ansökningslista. Men kom ihåg att detta som alla andra livsavgörande val går i vågor, ena dagen är det en sak som gäller och andra dagen nått helt annat. Tack vare de nyinförda meritpoängen som införts måste jag börja plugga till hösten 09 för sedan blir det mycket svårare att komma in.


Meritpoängen innebär att man kan få 22.5 i slutbetyg istället för nuvarande 20.0 om man läser vissa utvalda kurser. Detta system infördes när vi 89:or hade ett år kvar på gymnasiet vilket ledde till att vi inte hade chansen att välja alla de kurser som ger meritpoäng, TACK FÖR DET REGERINGEN.


Så vad är det som avgör vad och vart man ska studera? Jag vill, som alla andra, tjäna massvis med pengar och så vill jag ha möjligheten att kunna utvecklas och klättra uppåt i karriären. Jag vill trivas med mitt jobb och mina arbetskamrater, samtidigt som jag vill ha tid med ett liv utanför jobbet. Så vad ska man bli då? Sen är det också den stora frågan om VART man ska studera. Jag är fruktansvärt trött på Stockholm och dess dryghet och vill ta mig härifrån, samtidigt som man måste tänka på allt man då lämnar bakom sig. Alla nära vänner, gamla vänner, ytliga vänner och framtida vänner.
Visst att man kan hålla kontakten med en del, men man kommer ändå att förlora många, det är bara att inse och acceptera.


Så hur gör man då? Vilka beslut ska man fatta? Jag kan bara hoppas att jag känner mig mer redo i april när beslutet ska tas, för just nu känns alltihop som en enda röra.


Katout


Kommentarer
Postat av: R y d b e r g

tack så hemskt mycket :)



Håller helt med dig i det du skriver, FÖRUTOM en sak. JAG VILL TILL STHLM ;) Vill du till en mindre stad eller?

2008-09-07 @ 13:19:42
URL: http://mariaslya.blogg.se/
Postat av: sandra

klart du ska det!! åh, tack så mycket!

2008-09-07 @ 13:20:25
URL: http://cherryskull88.blogg.se/
Postat av: anna

Det är verkligen inte så lätt, jag håller med. Jag bestämde mig för att jag ville börja plugga - funderade på vad, några alternativ försvann på vägen pga betygskrav som jag inte har osv. Sen ort var en chansning, som visade sig bli väldigt bra :-)



Väskan kostade 149 kr!

2008-09-07 @ 16:43:21
URL: http://skaninginorrland.blogg.se/
Postat av: anna

Det är verkligen inte så lätt, jag håller med. Jag bestämde mig för att jag ville börja plugga - funderade på vad, några alternativ försvann på vägen pga betygskrav som jag inte har osv. Sen ort var en chansning, som visade sig bli väldigt bra :-)



Väskan kostade 149 kr!

2008-09-07 @ 16:43:21
URL: http://skaninginorrland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0